سومین ادب زایر این است که در کنار ضریح مقدس بایستد، چه این که خود را بدان بچسباند یا نه؛ و اندیشه این که در نقطه دور دست قرار گرفتن ..

ایستادن در نزد ضریح مبارک
۹ خرداد ۱۳۹۷ 215 405.8 KB 9 0

ایستادن در نزد ضریح مبارک

ثالثها الوقوف علی الضریح ملاصقاً له او غیر ملاصق و توهم ان البعد ادب و هم فقد نص علی الاتکاء علی الضریح و تقبیله

سومین ادب زایر این است که در کنار ضریح مقدس بایستد، چه این که خود را بدان بچسباند یا نه؛ و اندیشه این که در نقطه دور دست قرار گرفتن ادب است وهم و خیالی دور از واقعیت است؛ زیرا در اخبار تصریح شده که زیارت کننده بر ضریح مقدس تکیه کرده و آن را ببوسد.

آری از آداب زیارت، ورود در حرم شریف و ایستادن در نزد ضریح مبارک است. چسبیدن به ضریح و تکان دادن، و یا آویزان شدن به آن، لزومی ندارد و معتبر نیست آن‌چه که مهم و قابل توجه است همان نزدیک گردیدن است. ممکن است توهم شود مقتضای ادب به آن امام عظیم‌الشأن و والامقام جای گرفتن در نقطه دور دستی از آن ضریح منور است ولی باید توجه داشت که چنین اندیشه‌ای، وهم و خیالی دور از حقیقت است؛ زیرا در روایات اهل بیت (ع) به تکیه کردن به آن موضع مقدس، تصریح شده است.

آری! این قبر و ضریح محبوب‌ترین محبوب‌های انسان است و خوابگاه عزیزترین عزیزان خدا و بندگان صالح پروردگار است؛ اگر آن بزرگواری که در این مرقد مطهر آرمیده برای زایر به ظاهر، مرئی بود و او را دیدار می‌نمود چه برخوردی داشت؟ آیا او را در آغوش جان نمی‌فشرد و سرتا پا و قدم‌های او را غرق در بوسه نمی‌کرد؟ اینک زایر در بقعه‌ای قرار گرفته که مهبط آن نور تابناک الهی است و حرم مطهر و ضریح مقدس برای زایران آن بزرگوار، بوی معطر همان محبوب الهی را می‌دهد.


منبع:
آستان دوست، تالیف علی کریمی، تهیه و تدوین اداره امور فرهنگی آستان قدس، نشر قدس رضوی.




مطالب مرتبط