کتاب «دو امام مجاهد» حاصل تدوین شش گفتار از آیت ‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) است که در سال‌های قبل از انقلاب ایراد شده است.

دو امام مجاهد

دو امام مجاهد

مشخصات کتاب:

عنوان: دو امام مجاهد (امام حسن و امام حسین علیه السلام)،

نویسنده: آیت ا...سید علی خامنه ای

ناشر: انقلاب اسلامی

سال چاپ: 1397

کتاب «دو امام مجاهد» حاصل تدوین شش گفتار از آیت ‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) است که در سال‌های قبل از انقلاب ایراد شده است. خصوصیت مشترک این گفتارها این است که با یک رویکرد خاص به تحلیل مبارزات سیاسیِ امام حسن مجتبی و اباعبدالله (علیهماالسّلام) پرداخته است. ایشان در این رویکرد، سیرۀ مبارزاتی حسنین (علیهماالسّلام) را در امتداد سیرۀ سیاسی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) مشاهده کرده‌اند.

دو گفتار اوّل کتاب، علاوه بر شرح نظریّه‌ی «انسان 250ساله» به جایگاه والا و مهمّ امام حسن (علیه‌السّلام) در این دوران و چرایی دست کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین(علیهماالسّلام) پرداخته‌اند.

گفتار سوّم تا پنجم اثر، موضوع «تحلیل قیام حسینی» را در بر می گیرد. ایشان در گفتار سوّم به اهمّیّت آشنایی با علّت قیام امام حسین (علیه‌السّلام) و طرح برخی از نظریّات اشتباه و ناقص در این زمینه می پردازند و با تأکید بر ماهیّت انقلابی داشتن حرکت ایشان، بحث را به پایان می برند.

در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می پردازند. این گفتار با مرور اجمالی اقدامات امیرالمؤمنین و امام حسن (علیهما‌السّلام) برای بازگرداندنِ قطار از ریل خارج ‌شده‌ی جامعه‌ی اسلامی خاتمه می‌یابد.

در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث دو گفتار قبل، به دوران امام حسین(علیه‌السّلام) و اقدامات ایشان اشاره می کنند و بحث مستوفا و مستندی را در این زمینه ارائه میدهند.

5be2faa16df10.jpg

در گفتار آخر کتاب حاضر با نقد سه نظریّه در باب قیام حسینی، نظریه‌ی چهارمی به‌عنوان نظریّه‌ی صحیح اثبات میگردد. ایشان هدف قیام حسینی را تجدید حیات انقلاب پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) میدانند و در این گفتار نیز به‌طور ضمنی و در لفّافه مخاطب خود را دعوت به الگوبرداری از حرکت امام حسین (علیه‌السّلام) در قیام بر ضدّ دشمنان اسلام و حاکمان طاغوتی میکنند.

بخشی از کتاب:

امام حسن (علیه السلام) دید که در جنگ نظامی شکست او قطعی است، ترجیح داد که فعلاً جنگ را به یک صورتی قطع کند، فعلاً دشمن را تا همین جایی که آمده است متوقف بکند، خود را و زبدگان جبهه ی حق و ایمان را حفظ بکند و تدارک یک حمله وسیعی را ببیند که آن حمله، قدرمسلم، مرامی و فکری است و احتمالاً نظامی هم باشد. امام مجتبی (علیه السلام) کاری را انتخاب کرد که درازمدت است و فایده آن آجل است- یعنی دور است- که اغلب حتی دوستان نزدیک امام حسن (علیه السلام) هم نفهمیدند امام چه کرد.


مطالب مرتبط