همه مسلمانان بر این نکته اذعان دارند که زیارت قبور بزرگان دین و مومنان، مسئله ای دینی و مشروع است. نکته ی اصلی آن است که...

زیارت در منظر قرآن
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ 70 52.9 KB 6 0

زیارت در منظر قرآن

همه مسلمانان بر این نکته اذعان دارند که زیارت قبور بزرگان دین و مومنان، مسئله ای دینی و مشروع است. نکته ی اصلی آن است که بنابر تصریح آیه ی زیر، رسول خدا صلی الله علیه و آله بر جنازه ی مومنان نماز می خوانده و در کنار قبور ایشان می ایستاده و طلب مغفرت و دعا می کرده اند. خداوند پیامبر صلی الله علیه و آله را از دعا و قرار گیری در کنار قبر منافقان و مشرکان پرهیز داده است: ﴿وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ﴾[1]؛( وهرگز بر هیچ مرده ای از آنان نماز مگزار و بر سر قبرش نایست؛ چرا که آنان به خدا و پیامبر او کافر شدند و در حال فسق مردند.) از این آیه ، به خوبی سیره ی (سنت) رسول خدا صلی الله علیه و آله در زمینه ی زیارت قبر مومنان بر می آید ؛ بنابراین ، ادعای جریان های وهابی که زیارت را کاری بدعت آمیز می شمارد، گزاف و بیهوده است. در این سنت ، زیبنده است که از پیامبر صلی الله علیه و آله پیروی کنیم؛ چرا که ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾.[2]


--------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1- توبه، 84.
2- احزاب،21.


مطالب مرتبط