یکی از اصول مهم زیارت اهل بیت علیهم السلام و امام رضا علیه السلام ، شناخت حق ایشان، تصدیق آن و تقویت باورهای اعتقادی نسبت به امر امامت و ولایت آنان می باشد.

عارف به حق امام علیه السلام
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ 430 165.6 KB 10 0

عارف به حق امام علیه السلام

یکی از اصول مهم زیارت اهل بیت علیهم السلام و امام رضا علیه السلام ، شناخت حق ایشان، تصدیق آن و تقویت باورهای اعتقادی نسبت به امر امامت و ولایت آنان می باشد. در روایات، بسیاری از پاداش ها و آثار زیارت حضرت رضا علیه السلام مشروط به شناخت حق آن امام شده است، مثلا امام رضا علیه السلام می فرمایند: مَا زَارَنِي أَحَدُ مِنْ أَوْلِيَائِي عَارِفاً بِحَقِّي الَّا شُفِّعْتُ فِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ [1]؛ هيچ يک از دوستانم مرا با آگاهي به حقم زيارت نمي کند مگر اين که روز قيامت او را شفاعت خواهم کرد .ناگفته پیداست مراد از معرفت به حق امام ، معرفتی است که در عمل نیز بازتاب داشته باشد و عارف به حق واقعی کسی است که اطاعت از امام در عمل را برخویش واجب می داند، براین اساس هرچه معرفت بیشتر باشد اطاعت نیز افزونتر می گردد، اما آنکه در عمل به فرمایشات امام پایبند نیست، معرفت چندانی نیز به حق او ندارد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: یکی از نوادگان من در خراسان به شهادت می رسد ، هرکس او را در حالی که «عارف به حق» اوست زیارت کند، در روز قیامت دستش را خواهم گرفت و او را وارد بهشت خواهم نمود ، اگر چه دارای گناهان کبیره باشد. راوی خبر(حمزه) می پرسد : جانم فدایت باد! معرفت به حق او چیست؟ فرمود: اینکه بداند که امام رضا علیه السلام :1- اطاعتش واجب است. 2- غریب است (و از شهر و دیارش به اجبار تبعید شده است.) 3- و او را شهید خواهند نمود. سپس حضرت صادق علیه السلام فرمود: مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ سَبْعِينَ شَهِيداً مِمَّنِ اُسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حَقِيقَةٍ [2]؛ هر كس او را در حالى كه عارف به حق او باشد زيارت كند، خداى عز و جل پاداش هفتاد شهيد از شهيدانى را كه در ركاب رسول خدا به شهادت رسيده اند به او عنايت مى كند. این روایت بر شناخت حق سیاسی و ولاء سیاسی حضرت رضا علیه السلام و حق و لزوم پیروی و اطاعت از ایشان و اعتقاد به غربت و شهادت آن حضرت تاکید می کند و به بحث دشمن شناسی و شناخت جریان مخالف با امامت (و در نتیجه موضع گیری نسبت به این تفکر و جریان منافق صفت ) اشاره دارد.


--------------------------------------------
پی نوشت ها:
1- وسائل الشیعه ج10 ص434.
2- روضة الواعظین، ج 1 ،ص 235.


مطالب مرتبط