اراده و مشيت ما بر اين قرار گرفته است كه بر مستضعفين در زمين منت نهيم و آن ها را مشمول مواهب و نعمت های خود نمائيم.

فراگیر شدن حکومت مستضعفان

فراگیر شدن حکومت مستضعفان

خدا وعده حكومت روى زمين و تمكين دين و آئين و امنيت كامل را به گروهى كه ايمان دارند و اعمالشان صالح است داده است. آری با گذشت زمان، و پيشرفت علم و دانش، و سهولت ارتباطات، واقعيت ها چهره خود را از پشت پرده‏ هاى تبليغات مسموم بیرون خواهد آورد و موانعى را كه مخالفان حق بر سر راه آن قرار مى ‏دهند در هم كوبيده خواهد شد، و به اين ترتيب آئين حق همه جا را فرا خواهد گرفت هر چند دشمنان حق نخواهند و از هيچ گونه كار شكنى مضايقه نكنند، زيرا حركت آن ها حركتى است بر خلاف مسير تاريخ و بر ضد سنن آفرينش! از این رو در آيه 5 سوره قصص مى ‏فرمايد: «اراده و مشيت ما بر اين قرار گرفته است كه بر مستضعفين در زمين منت نهيم و آنها را مشمول مواهب خود نمائيم»(وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ). «آنها را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم»(وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ).

در اين آيه خداوند پرده از روى اراده و مشيت خود در مورد مستضعفان برداشته است و این يك قانون كلى براى همه عصر ها و قرن ها و همه اقوام و جمعيت ها است. اين بشارتى در زمينه پيروزى حق بر باطل و ايمان بر كفر می باشد. اين بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و برچيده شدن بساط ظلم و جور. نمونه كامل آن حكومت پيامبر اسلام (ص) و يارانش بعد از ظهور اسلام بود، حكومت پا برهنه ‏ها و تهى ‏دستان با ايمان و مظلومان پاكدل كه پيوسته از سوى فراعنه زمان خود مورد تحقير و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند. سرانجام خدا به دست همين گروه دروازه قصرهاى كسراها و قيصرها را گشود و آن ها را از تخت قدرت به زير آورد و بينى مستكبران را به خاك ماليد. و نمونه گسترده‏ تر آن ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين به وسيله حضرت مهدى (عج) است.

اين آيه از جمله آياتى است كه به روشنى بشارت ظهور چنين حكومتى را مى‏ دهد، لذا در روايات اسلامى مى ‏خوانيم كه ائمه اهل بيت (ع) در تفسير اين آيه اشاره به اين ظهور بزرگ كرده ‏اند. در حدیثی از على (ع) چنين آمده است: «دنيا پس از چموشى و سركشى- همچون شترى كه از دادن شير به دوشنده ‏اش خود دارى مى ‏كند و براى بچه ‏اش نگه مى ‏دارد- به ما روى مى ‏آورد ... سپس آيه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ» را تلاوت فرمود».(1)

و نیز در حديث ديگرى از همان امام بزرگوار (ع) مى ‏خوانيم كه در تفسير این آیه فرمود: «اين گروه آل محمد (ص) هستند، خداوند مهدى آن ها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد مى ‏شود برمى ‏انگيزد و به آن ها عزت مى ‏دهد و دشمنانشان را ذليل و خوار مى ‏كند».(2)

و همچنین در حديثى از امام سجاد (ع) آمده است:«سوگند به كسى كه محمد (ص) را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل البيت و پيروان آن ها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آن ها بمنزله فرعون و پيروان او مى‏باشند»(سرانجام ما پيروز مى‏شويم و آن ها نابود مى ‏شوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود).(3)البته حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) در آخر كار هرگز مانع از حكومت هاى اسلامى در مقياس هاى محدودتر پيش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستكبران نخواهد بود، و هر زمان شرائط آن را فراهم سازند وعده حتمى و مشيت الهى در باره آن ها تحقق خواهد يافت و اين پيروزى نصيبشان مى‏شود.

علی کفشگر فرزقی

منبع:

تفسير نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج‏16، ص: 15 و17

-------

پی نوشت:

1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، شريف الرضي، محمد بن حسين‏، ص: 506

2. الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، محمد بن الحسن طوسى، ص: 184

3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، محمد باقر مجلسی، ج‏24، ص: 167


مطالب مرتبط