زيارت به معناى ديدار به قصد اكرام و احترام است و در اصطلاح شريعت، عبارت است از ديدار با برخى اشخاص برگزيده و محترم يا برخى مكان هاى مقدس كه...

 اهميت زيارت
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ 112 56.5 KB 11 0

اهميت زيارت

زيارت به معناى ديدار به قصد اكرام و احترام است و در اصطلاح شريعت، عبارت است از ديدار با برخى اشخاص برگزيده و محترم يا برخى مكان هاى مقدس كه در شرع به زيارت آنها سفارش شده است. لذا نوعى عبادت است كه پاداش هاى اخروى و دنيوى نيز براى آن مقرر شده است؛ مانند زيارت بيت الله الحرام، كعبه مشرفه، زيارت پيامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم عليهم السلام در زمان حيات و مقابر مقدس آنها در زمان ممات.

زيارت به عنوان يكى از برنامه هاى عبادى و سياسى اسلام، در مكتب شيعه، جلوه اى زيبا، پرشكوه و محتوايى بسيار پربار دارد. زيارت ضمن آنكه انسان را آماده سفر آخرت مى نمايد، او را با مقام امامت و رهبرى پيشوايان حقيقى آشنا ساخته و اطاعت از ايشان را در همة جنبه هاى زندگى به وى مى آموزد.

از آنجا كه آن بزرگواران، جايگاهى معنوى و توحيدى دارند و پاك ترين و صالح ترين انسان هاى روى زمين هستند، زيارت قبور آنان احساس پاكى و صفاى روح را به دنبال دارد. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله به امام ­ على علیه السلام فرمودند:

خدا قبر تو و قبرهاى فرزندان تو را جايگاهى از جايگاه هاى بهشت قرار داده و دل هاى پاكان از خلق خود را چنان به سوى شما گرايش داده است كه در راه شما و تعمير قبرهاى شما، هر ناگوارى و رنجى را تحمّل مى كنند و پيوسته به زيارت قبرهاى شما مى روند و اين گونه به خدا تقرب مى جويند و به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض ارادت مى كنند.[1]

«عبدالرحمان بن مسلم» از امام كاظم علیه السلام پرسيد:

زيارت اميرالمؤمنين علیه السلام افضل است يا زيارت امام حسين علیه السلام يا زيارت فلان امام ...؟ و يك يك امامان را نام برد. امام كاظم علیه السلام در جواب فرمود: هر كس كه اولين ما را زيارت كند، آخرين ما را زيارت كرده است، چنان كه اگر آخرين ما را زيارت كند، مانند آن است كه اولين نفر ما را زيارت كرده است. هركس ولايت اولين نفر ما را بپذيرد، ولايت آخرين نفر ما را پذيرفته است؛ همان طور كه اگر ولايت آخرين نفر ما را بپذيرد، ولايت اولين نفر ما را پذيرفته است. كسى كه حاجت يكى از دوستان ما را برآورد، گويا حاجت همه ما را برآورده است ....[2]

به دليل اهميت بالاى زيارت قبور اولياى الهى، معصومين عليهم السلام به اين امر بسيار تشويق و ترغيب كرده و پاداش فراوانى براى آن برشمرده اند؛ به گونه اى كه حتى اگر شرايط خفقان نيز در جامعه حاكم باشد و دوست داران اهل بيت عليهم السلام نتوانند به زيارت آنان بروند، با سلام دادن از راه دور، ارادت خود را به آنان اعلام كنند.

«حسين بن بشّار»، درباره زيارت قبر امام موسى بن جعفر عليهماالسلام و ثواب آن، از امام رضا علیه السلام پرسيد؛ امام علیه السلام به زيارت آن حضرت سفارش نمودند و براى آن ثوابى همپاى زيارت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله برشمردند.

حسين بن بشار گفت: «من ترسيدم و برايم ميسّر نشد كه داخل مزار و مرقد شوم». حضرت فرمودند: «از همان پشت قبر (يا ديوار يا دورتر) سلام كن!».[3]

بنابر مضمون اين روايت، قبر امام موسى كاظم علیه السلام به شدت زير نظر حاكمان عباسى بوده، به گونه اى كه شيعيان به راحتى نمى توانستند به زيارت بروند؛ در حالى كه شيعيان بايد پيوند خود را با امام خويش تحكيم مى كردند. احاديث بسيارى نيز بر اين امر دلالت دارد كه اگر راهتان دور و زيارت رفتن برايتان دشوار بود، بالاى بام برويد و روى به طرف قبر امام سلام بدهيد.[4]

امام صادق علیه السلام به زيارت اوليا و دوستان خالص ائمه عليهم السلام، در صورتى كه زيارت قبر امامان ممكن نباشد، تشويق مى كنند؛ و مى فرمايند: زائر ثواب زيارت ائمه عليهم السلام را مى برد[5] ؛هرچند حضور زائر در كنار مرقد آن بزرگواران، سازندگى بيشترى دارد.

افزون بر ائمه (عليهم السلام)، به زيارت امام زادگان و ديگر فرزندان پيامبر علیه السلام نيز سفارش شده است. پيامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «عيادت بنى هاشم واجب و زيارتشان مستحب است».[6]

همچنين در ذيل روايتى فرمودند: «هركه ذريه و اولاد حسن و حسين عليهماالسلام را زيارت كند، گويا آن دو را زيارت كرده است».[7]


منبع: محمدرضا احمدی ندوشن، زيارت - آثار، آسيب ها و شبهات. ابراهیم امینی، زیارت از نگاهی دیگر.



------------------------------------------------

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار، علامه محمد باقر مجلسى، ج 97، صص 120 و 121.

2. كامل الزيارات، ابن قولويه، صص 552 و 553؛ بحارالانوار، ج 97، ص 122.

3 . وسائل الشيعه، ج 14، صص 545 و 546.

4 . همان، ص 493.

5 . بحار الانوار، ج 71، ص 354.

6 . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 79.

7 . همان، ج 10، صص 182 و 183.


مطالب مرتبط